Skab et godt arbejdsmiljø med en medarbejdertilfredshedsundersøgelse

De fleste virksomheder, institutioner eller organisationer er fuldstændig afhængige af deres medarbejdere. Derfor er det også rigtig vigtigt, at medarbejderne går glade på job og går glade hjem fra job. Hvis en medarbejder ikke er glad for at arbejde på arbejdspladsen, så går det ud over arbejdet. Resultatet af medarbejderens arbejde bliver dermed dårligt, og det kan i sidste ende skade hele virksomheden.

Det er derfor enormt vigtigt, at der bliver lavet en undersøgelse blandt medarbejderne. Man skal som ledelse finde ud af, hvad der kan gøres bedre på arbejdspladsen, så medarbejderne er glade for at arbejde der.

Denne undersøgelse kan være en medarbejdertilfredshedsundersøgelse, og den går ud på at virksomheden får medarbejdernes vurdering af, hvor godt de har det og trives på jobbet.

Hvad indeholder en undersøgelse af medarbejdernes tilfredshed?

En sådan undersøgelse af medarbejdernes tilfredshed på deres arbejdsplads er forskellig afhængig af typen af virksomhed, institution og organisation. Den indeholder forskellige spørgsmål, der er tilpasset den specifikke arbejdsplads. Dog har alle medarbejdertilfredshedsundersøgelser det til fælles, at de spørger ind til medarbejderens mening omkring arbejdet.

En undersøgelse kan indeholde spørgsmål inden for mange områder på arbejdspladsen. Det kan være spørgsmål omkring motivationen, det fysiske og psykiske arbejdsmiljø, vidensdeling og samarbejde og medarbejderens personlige og faglige udvikling.

For at ledelsen kan gøre arbejdsmiljøet endnu bedre for deres ansatte, er der ofte også spørgsmål omkring tilfredsheden af ledelsen, lønforholdene og ansættelsesforholdene.

Et spørgeskema til de ansatte kan redde virksomheden

Når medarbejderne besvarer et spørgeskema omkring medarbejdertilfredshed, så kan ledelsen i virksomheden lytte til dem. På den måde kan ledelsen gøre virksomheden til et sted, som man elsker at arbejde, og de kan rette op på de fejl eller mangler, som der skulle være.

Ved at komme medarbejderne i møde og lytte til deres forslag om forbedringer på specifikke områder, så kan arbejdspladsen få glade medarbejdere, der sætter en ære i at udføre deres arbejde. Virksomhedens resultater bliver dermed styrket, og både medarbejdere, ledelse og eventuelle kunder eller samarbejdspartnere er tilfredse og glade.

For at virksomheden kører på skinner, er det derfor vigtigt, at man som ledelse lytter til sine medarbejdere. Dette kan nemt gøres med en medarbejdertilfredshedsundersøgelse i form af eksempelvis interviews eller spørgeskemaer.

Spørgeskemaerne er klart den nemmeste måde at få gode svar på, da medarbejderne ofte er anonyme i dem, og de kan svare frit fra leveren. Man kan enten selv lave et spørgeskema, eller også findes der kompetente folk, der har styr på at udforme det, så det passer perfekt til den givne arbejdsplads.

Loading Facebook Comments ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *